JAKIEGO PROGRAMU UŻYWAĆ DO MONTOWANIA FILMÓW?

Trudno zdobyć jest dobry, a jednocześnie darmowy program do montażu filmów. Mówiąc dobry, mam właściwie na myśli program nieliniowy(jak np. Sony Vegas, który de facto nie jest programem freeware).

Jedynym znanym mi bezpłatnym programem, który posiada ciekawe specyfikacje, jest Jahshaka. Ostrzegam jednak, że program jest bardzo trudny w obsłudze i początkującym bardzo ciężko będzie w nim cokolwiek ogarnąć. Dlatego nie udzielam porad na ten temat, gdyż oznacza to rozpoczęcie się lawiny pytań. Od pomocy są tutoriale. Póki co lepiej zaopatrzyć się w wersję testową (trial) programu nieliniowego do tworzenia filmów, jak np. Adobre Premiere, Sony Vegas czy Edius.

Dla mniej wymagających filmowców polecam program do obróbki liniowej. Takim programem jest znany wszystkim Windows Movie Maker, ale jego nie polecam z wielu powodów – przede wszystkim dlatego, że nie ma możliwości ustawienia w nim innych formatów niż WMF, z wyłączeniem DV AVI (PAL). WMM nie ma poza tym żadnej możliwości wyboru kodeków. Lepszą alternatywą są takie programy jak Wondershare DVD Slideshow Builder Free (wersja shareware-trial), ewentualnie testowa wersja programu Ulead VideoStudio.

Co do polskiej wersji językowej większości programów – spolszczeń zazwyczaj nie ma (pomijam WMM).
JAKIE INNE PROGRAMY MOŻNA WYKORZYSTAĆ DO TWORZENIA FILMÓW?

 

Przede wszystkim edytory graficzne oraz dźwiękowe. Dla bardziej pracowitych przyda się znajomość 3D.

  • Z bezpłatnych programów graficznych najlepszy wydaje się być Gimp. Ma on mnóstwo różnych opcji i jest niewiele mniej funkcjonalny niż osławiony Adobe Photoshop.
  • Jeśli ktoś chce się pobawić dźwiękiem, polecam prosty programik o nazwie Audacity. Posiada on możliwość kompresji WAV na MP3 i odwrotnie. Co do filtrów, jest ich całkiem sporo.
  • Jeśli chcesz pobawić się w 3D, to dla wszystkich polecam prosty program Bryce 7. Jest to aplikacja darmowa z wyłączeniem zastosowań komercyjnych. Nawet dziecko może sobie w nim pomodelować.
  • Dla ambitnych przydać się może dość trudny Blender lub polecany przez portal Modthesims.info Milkshape.

JAK ROBIĘ SIMOWE WILKI?

Pytanie jest o tyle dobre, gdyż pewnego pięknego dnia odkryłam, że ktoś na portalu zapytaj.com.pl umieścił jeden z odcinków serialu z takim właśnie pytaniem. Zdziwiło mnie, że prawie nikt nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie.

Przytoczę więc słowa z postu, który tam umieściłam:
(…) żadnych Zwierzaków czy Podróżny nie trzeba. Wystarczy ściągnąć odpowiednie dodatki: skiny, akcesoria (ogony, wilcze uszy) i po prostu zmajstrować go w zakładce tworzenia rodziny.
Ot, cała filozofia (…).

SKĄD WZIĄĆ RÓŻNE DŹWIĘKI DO FILMU?

Odsyłam do zakładki Muzyka lub Linkownia .
CZY MAM NK LUB FB?

Nie, ponieważ nie uznaję takich portali społecznościowych. Oto kilka powodów:

  • FB i NK bardzo często służą internetowym przestępcom do infekowania komputerów lub wykradania prywatnych danych i nawet mimo wiedzy, jak się przed nimi bronić, może się okazać, że to nie wystarcza.
  • Podobno FB na terenie Ameryki zamierza wprowdzić system identyfikacji twarzy, co nie jest dobre w przypadku, gdy ktoś umieści zdjęcie z naszym wizerunkiem bez naszej zgody. Prawdopodobnie FB będzie się rozwijał w tej kwestii również na terenie Europy.
  • Portale społecznościowe to fabryki pieniędzy, które zarabiają na nas ciężkie pieniądze.
  • 30% pracodawców zanim zdecyduje się na zatrudnienie pracownika, sprawdza nasze konta na FB i NK. Wówczas lepiej nie mieć tam śmiesznych zdjęć :)

JAK SIĘ ROBI OWCĘ?

Odsyłam do zakładki   Postaci > Serakhiel/Kulka > zdjęcie 6.
JAK STWORZYĆ DUŻE PARCELE?

Wbrew pozorom nie jest ciężko sprawić wrażenie na filmie, że simowe parcele są ogromne lub że można się poruszać poza nimi jak w The Sims 3. Przede wszystkim bazujemy na dobrym przygotowaniu terenu oraz złudzeniach optycznych. Jest na to kilka sposobów:

  1. Na początek warto stworzyć osiedle, służące nam typowo do otwartych przestrzeni. Jeśli chcesz stworzyć krajobrazy, należy wybrać osiedle najmniej naszpikowane drogami, a powinno być jak najwięcej drobnych pagórków, wody i drzew. Typ terenu zależy od tego co chcemy nagrać. We „Władcy Cieni” kolor terenu zmienia się w zależności od krainy geograficznej. W przypadku, gdy chcemy stworzyć widok miejski, nie ma to większego znaczenia, jaki teren wybierzemy, jednak jako typ podłoża najlepiej wybrać beton. Typ podłoża można zmienić, ściągając z Internetu różne mody. Nie da się ich jednak dodać, a jedynie podmienić.
  2. Wybieramy największą parcelę dostępną w grze. Musimy postawić ją w miejscu, uwzględniając, czy widoki z niej będą pasować. Jeśli chcemy nagrać rozległe tereny leśne, musimy ustawić parcelę tak, by przynajmniej z jednej strony nie było widać dróg (w widoku parceli nie da się usunąć ich kodem).
  3. Będąc nadal w widoku otoczenia, dekorujemy parcelę drzewami, głazami i innymi obiektami, maskując w ten sposób drogi, które widać będzie z parceli. Aha… Usuwamy także wszystkie znaki na skrzyżowaniach. To oczywiście sposób na krajobrazy. Aby stworzyć widok miejski, należy zrobić podobnie: obsadzić wieżowcami i bilbordami.
  4. Możemy przejść do nagrywania. Jeśli chcemy zrobić plany total lub główne, możemy to zrobić w widoku. Co zrobić jednak ze święcącymi rombami, domami czy ulicami, jeśli nie chcemy, by było je widać? Przydatny będzie tu zestaw kodów:
    boolprop displayNeighborhoodRoads false - nie widać skał i elementów urbanistycznych
    boolprop displayNeighborhoodRoads false – nie widać dróg
    boolprop displayNeighborhoodFlora false – nie widać roślinności
    boolprop displayNeigborhoodWater false – nie widać wody
  5. Gdy chcemy nagrać kadry z postaciami i wielkim krajobrazem, wchodzimy do parceli. Aby nadać poczucie wielkości terenu, można wykorzystać kilka sztuczek optycznych. Np. w zakładce budowy zrobić wielki pagórek i na nim umieścić sima. Bardzo przydatny w tym momencie jest przycisk TAB. Zmienia on nam widok kamery. Teraz możemy swobodnie ustawić widok, operując strzałkami (prawo, lewo, tył, przód), a także klawiszami Q i W (góra, dół). Kolejnym sposobem na optyczne zwiększenie widoczności jest zmiana długości perspektywy w widoku TAB. Służą do tego przyciski + oraz – (plus i minus). Wydłużając maksymalnie perspektywę klawiszem „minus” sprawiamy, że teren wydaje się ogromny. Tę sztuczkę można również stosować w widoku otoczenia. Właściwie to cała teoria na ten temat. Trochę praktyki i wasze parcele urosną na filmach do ogromnych rozmiarów :) Aha… Aby kamera w trybie TAB była płynna i mogła wejść we wszystkie zakamarki, najlepiej ściągnąć sobie przerobiony plik FirstPersonCameras.txt i podmienić go z oryginalnym (uwaga! Zachowaj gdzieś na dysku oryginalny plik w przypadku, gdyby nowy ruch kamery ci się nie podobał). Plik do pobrania w Internecie.

SKĄD MAM OBIEKTY, FRYZURY, PRZEDMIOTY itp?

Wiele fryzur, skinów, akcesoriów i ubrań robię sama i tych dodatków póki co nie udostępniam. Może kiedyś zmienię zdanie :) Cała reszta pochodzi z Internetu rzecz jasna :) Odsyłam do działu Download. Jest on póki co dość ubogi, więc jeśli chcesz znaleźć konkretny dodatek, to daj mi znać – umieszczę tam link do niego, o ile będę pamiętać, gdzie jest. Jeśli chcesz wiedzieć ogólnie skąd wziąć ciekawe dodatki, odsyłam do zakładki Linkownia lub do napisów końcowych w każdej części serialu.
JAK ZROBIĆ DOBRĄ SCENOGRAFIĘ?

Właściwie przepis jest bardzo prosty: cierpliwość, troche pracy i trochę doświadczenia w tworzeniu ładnych parcel. Osobiście uważam, że scenografia by była interesująca, musi być różnorodna. Obecinie istnieje tak dużo dodatków tworzonych przez fanów, że bez problemu można zrobić dowolny wystrój. Jeśli chcemy zrobić krajobraz, to dobrze jest ściągnąc jak najwięcej różnorodnych roślin, tekstur terenu czy innych rzeczy jak kamienie, powalone kłody… Cóż wiecej mówić :)
Wiele osób jednak nie lubi robić scenografi z wykorzystaniem dodatków z Internertu, majstrując tylko z tych maxisowych. No cóż, w tym przypadku równiez polecam ten prosty przepis: cierpliwość, troche pracy i trochę doświadczenia w tworzeniu ładnych parcel.